Hva innebærer en digital markedsføringsstrategi?

Dette innlegget er skrevet i samarbeid med Frida Engan og Mona Elizabeth Gano. En strategi handler om å sette seg et mål og legge en plan for hvordan man skal nå det målet man har satt. Dette gjelder for alle strategier, enten det er et skoleprosjekt, tradisjonell markedsføring eller digital markedsføring. I dette innlegget skal jeg forklare hva en digital markedsføringsstrategi innebærer og komme med noen tips til en god digital markedsføringsstrategi.

Dersom du skal sette ut en annonse for et produkt, koster dette penger. Hvor mye du må betale for annonsen varierer ut fra mange faktorer, men dersom du ønsker å sette annonsen en plass hvor den blir synlig for mange vil dette med høy sannsynlighet koste en del. Men ville du for eksempel satt en annonse i avisen dersom du visste at produktet kun var aktuelt for 3/10 lesere? Dette er en problemstilling man ofte møter på dersom man setter annonsene sine i tradisjonelle medier. Velger man derimot en digital markedsføringsstrategi har man først og fremst mulighet til å velge hvilke kanaler man benytte. Man har også mulighet til å betale for at kun de produktet er aktuelt for skal se produktet, i tillegg til at man enkelt kan måle effekten av markedsføringen i etterkant.

Bilde fra Hire Media Group

7 tips til en god digital markedsføringsstrategi

Tenk Digitalt har skrevet en artikkel hvor de har kommet med 7 tips til en god digital markedsføringsstrategi:

  1. Gjør jobben enklere med planleggingsverktøy. For å oppnå best mulig resultat er det viktig å benytte seg av flere ulike kanaler. Finn ut hvilke kanaler målgruppen din befinner seg på, og lær deg disse. Et planleggingsverktøy hjelper deg slik at du slipper å logge inn på hver enkelt kanal for å publisere innholdet ved at de samler alle kontoene på et sted. Planleggingsverktøy kan automatisere publisering av innhold og gi deg en verdifull innsikt i engasjementet på de ulike kanalene.
  2. Begynn å snakk når din målgruppe er klar for å lytte. Finn ut hvilket tidspunkt målgruppen din er mest aktive på de ulike kanalene og legg ut innholdet når de faktisk er der. Det hjelper lite å markedsføre på sosiale medier dersom målgruppene din er offline, og nettopp derfor bør din digitale markedsføringsstrategi inneholde noe om målgruppens vaner på sosiale medier.
  3. Bruk relevante bilder til dine annonser. Undersøkelser viser at bilder ofte har stor påvirkning på om forbrukere klikker seg inn på en annonse eller ikke. Bildene bør stå i stil med din visuelle profil ellers, og bør ha en sammenheng med det du ønsker å formidle. Markedsføringsstrategier bør med andre ord si noe om hvilke bilder som bør benyttes i annonsene.
  4. Kom i gang med markedsføring på e-post. Du har kanskje blitt tilbudt rabatter og andre tilbud mot at du skriver e-posten din opp i bedriftens database? Ved å samle inn e-postadresser har man mulighet til å markedsføre via e-post. Markedsføringsstrategien bør inneholde noe om dette.
  5. Hold deg oppdatert på teknologifronten. Skal du lykkes med digital markedsføring må du sørge for at du ikke bli stående igjen når andre beveger seg videre. Det er derfor viktig at man blant annet gjør seg kjent med nye sosiale medier som dukker opp. Markedsføringsstrategier bør ta stilling til dette og legge en plan for hvordan man skal holde seg best mulig oppdatert.
  6. Alt starter med en god nettside. I en digital markedsføringsstrategi er nettsiden din kjerne. Her kan du både samle inn e-postadresser og få målgruppen til å gjøre det du ønsker. Markedsføringsstrategier bør si noe om hvilke funksjoner nettsiden burde ha og ta stilling til eventuelle endringer som bør gjøres.
  7. La kundene finne frem til deg. Nettbrukere leter før de leser og googler ting hele tiden. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å hjelpe brukere til å finne frem til ditt nettsted, og markedsføringsstrategier bør inneholde et punkt om SEO.

/Emilie Gunnerød

Kilder:

https://tenkdigitalt.no/blog/digital-markedsforingstrategi/?fbclid=IwAR3j3uybJGfo8LHiLuAdReveTJ5waXTDXzVxsva4gt3H_ojob4wgb2fBlB0

Hvordan vi startet nettbutikk- DEL 2

I mitt forrige innlegg kunne du lese om hvordan jeg sammen med mine medstudenter Frida Engan og Mona elizabeth startet opp egen nettbutikk. Dette innlegget er en fortsettelse på forrige innlegg, så om du enda ikke har fått lest det kan du gjøre det i innlegget under.

Da vi hadde fått på plass produkter, layout og alle nødvendige funksjoner på nettsiden manglet vi en siste og svært viktig funksjon, nemlig betalingsløsning. Vi søkte etter informasjon på ulike betalingsløsninger og konkluderte raskt med at det var mange av alternativene som var utenfor vår kompetanse. Vi endte derfor opp med PayPal, Visa, Amex, MasterCard og faktura siden dette var noe vi hadde kjennskap til og erfaring med. Det kunne nok vært mulig å tilby både flere og enklere betalingsløsninger, men som sagt synes vi det både ble tidkrevende og avansert å sette seg inn i helt nye systemer på tampen av lanseringen.

Skjermdump av betalingsløsning- Vakre Vegger.

Lansering av nettbutikk

Nå var alt klart for lansering av Vakre Vegger. Vi ble anbefalt å foreta et testrunde før lansering for å sjekke at alt fungerte som det skulle, og gjorde derfor dette. Alt gikk heldigvis slik det skulle! Etter å ha jobbet lenge med nettbutikken for å ferdigstille den til lansering hadde vi kanskje sett for oss at dette skulle bli et øyeblikk hvor vi endelig hadde nådd en milepæl. Det ble kanskje ikke helt slik da lanseringen ble gjort på et eneste tastetrykk. Det var likevel utrolig gøy at vi hadde lansert, siden målet vårt med dette prosjektet var å lansere en funksjonell og brukervennlig butikk – noe vi faktisk klarte! I tillegg var det ekstra gøy når vi ble såpass fornøyde med resultatet.

Evaluering av prosjektet

Etter å ha drevet på med dette prosjektet i ca. 2 måneder kan vi uten tvil si at vi tar med oss en rekke erfaringer og kunnskap videre. Vi skal ikke legge skjul på at vi har møtt på utfordringer og at det har oppstått en del frustrasjon, men dette gjorde også at det ble ekstra gøy når vi fant løsninger på det som oppstod underveis. En annen ting vi har fått erfare er hvilke effekter COVID-19 har hatt for så mange, ved at det satt noen kjepper i hjulene for vår del helt i starten. I starten av prosjektet var vi usikre på om vi skulle få til å lansere egen nettbutikk siden vi ikke hadde noe erfaring med det tidligere, men vi synes det har vært både lærerikt å gå utenfor komfortsonen og mestre noe man aldri har prøvd før!

Hvordan vi startet egen nettbutikk del 1

I forbindelse med den avsluttende eksamen for dette semesteret har vi fått i oppgave å opprette en funksjonell og brukervennlig nettbutikk. I samarbeid med Frida Engan og Mona Elizabeth har vi opprettet og lansert vår egen nettbutikk som heter Vakre Vegger, hvor vi selger veggplakater som kan rammes inn og pryde ethvert rom i hjemmet, på arbeidsplassen eller andre steder. I dette innlegget skal vi presentere prosessen og stegene vi har vært gjennom i løpet av prosjektet. Fasene vil bli fordelt på to blogginnlegg, hvor dette er første del. I dette innlegget kan du lese om prosjektets oppstarts- og planleggingsfase.   

Skjermdump fra Vakrevegger.myshopify.no

Oppstartsfasen

For å komme i gang med prosjektet samlet vi gruppen for å idémyldre rundt produkter og hvordan vi skulle ta fatt på oppgaven. Et av de første forslagene til produkter var ulike typer vinglass. Vi forsøkte å finne produsenter som eventuelt kunne levere produkter, men dette skulle vise seg å være en vanskelig oppgave. Vi sendte ut forespørsel til produsenter i midten av mars, med andre ord rett etter COVID-19 hadde skapt kaos i Norge for veldig mange bedrifter. De fleste produsentene hadde med andre ord mer enn nok å ta hånd om på dette tidspunktet, og hadde derfor av den grunn ikke kapasitet til å ta på seg noe ekstra arbeid. Dette satte oss tilbake på start igjen, og vi foretok derfor en ny runde med idémyldring og behovskartlegging. Etter en stund kom vi frem til en ny idé, nemlig å selge plakater. @Mona hadde kjennskap til noen som jobbet i Spir Oslo, en bedrift som driver med blant annet grafisk design og trykkeri. Vi gjorde en del research rundt dette produktet, og fant ut at det er overraskende få norske aktører som tilbyr dette produktet. På bakgrunn av dette kom vi frem til at en norsk aktør forhåpentligvis vil være attraktiv på det norske markedet, og bestemte oss for å gå for denne idéen. 

OKR

Etter vi hadde bestemt oss for hvilken idé vi ønsket å gå for fikk vi tilgang til Basecamp, hvor vi skulle benytte oss av OKR som vårt rammeverk for målstyring. For å benytte oss av OKR måtte vi først og fremst bli enige om hva vi ønsket å oppnå, men også hvordan vi skulle komme oss dit. Når man benytter seg av OKR setter man opp et hovedmål, og deretter små delmål som skal fungere som en hjelp mot veien til målet. Les mer om OKR her (link) i en av mine tidligere innlegg. Vi ble enige om å sette et høyt, men realistisk mål fordi vi ser viktigheten av det å alltid ha noe å strekke seg til. Målene skulle oppdateres hver fredag i takt med vårt arbeid på nettbutikken. 

Planleggingsfasen

Da vi hadde funnet ut av hva vi ønsket å selge, satt vi med mange tanker og ideer om alt fra design til salgsstrategier. Vi var alle enige om at designet på nettsiden var viktig for nettbutikkens førsteinntrykk og valgte derfor å bruke ekstra tid på dette. Vi ville gå for et stilrent design slik at nettbutikken fremstår som oversiktlig og seriøs, samt at layouten ikke skulle ta oppmerksomheten bort fra selve produktene. De aller fleste har god erfaring med å benytte seg av nettbutikker, og vår erfaring er at en oversiktlig nettbutikk hvor det er enkelt å finne frem til produktene er viktig. Vi ønsket derfor å sette opp ulike funksjoner på nettbutikken som gjør det enklere for kundene å finne frem. Vi bestemte oss for å ha menyen øverst slik at dette er noe av det første man ser når man kommer inn på nettsiden. Vi ønsket også at bildene skulle være organisert i ulike kategorier samtidig som man også har mulighet til å se alle på ett sted. Dette er fordi vi ser hensikten med å hjelpe kundene på veien om de er usikre på hva slags motiv de ønsker. I sammenheng med dette ville vi også lage en meny med “Toppliste” slik at kundene kan se hva som er populært akkurat nå. I og med at vi valgte å selge plakater var det viktig for oss å være en kilde til inspirasjon. Vi lagde derfor egne inspirasjonsbilder med våre produkter på veggen. Under kan du se noen av nettbutikkens menyvalg og funksjoner: 

Skjermdump fra Vakre Vegger. Menyvalg plakater
Skjermdump fra Vakre Vegger. Startside kolleksjoner
Skjermdumt fra Vakre Vegger. Menyvalg toppliste
Skjermdump fra Vakre Vegger. Startside inspirasjon

I neste innlegg kan du lese mer om gjennomføring- og avslutningsfasen. HER (link)

Hvordan markedsføre innholdet ditt på sosiale medier

I denne ukens blogginnlegg har vi fått i oppdrag av vår foreleser Karl Philip om å oversette et dybdeinnlegg og forbedre det hvis mulig. 

Jeg har valgt å ta for meg et innlegg som er skrevet av Brian Dean som handler om viktigheten markedsføring på sosiale medier for å oppnå verdi. 

Fungerer det å markedsføre på sosiale medier?

Brian Dean skriver at hvis det gjøres riktig så er svaret ja. Fra en fersk bloggundersøkelse var det hele 96% av bloggere som markedsfører innholdet sitt på sosiale medier. Det er den gode nyheten. Den dårlige nyheten er at mye av dagens markedsføring på sosiale medier mislykkes. Det kom frem i den samme bloggundersøkelsen at selvom sosiale medier har sterk påvirkningskraft så er den ikke alltid like effektiv. Hvis man ser på markedsføring i sin helhet så er sosiale plattformer som blant annet Facebook på vei ned. 

Bilde hentet fra www.backlinko.com

Publiser på riktig tidspunkt

Brian Dean mener at timing er A og O når det gjelder sosiale medier. En fersk undersøkelse viser at publisering om morgenen og tidlig ettermiddag fungerer best på Instagram, Pinterest og Facebook. Imidlertid har de funnet ut at det ikke finnes noen spesiell dag som er bedre enn andre å publisere på. Brian Dean sier at for å få mest mulig oppmerksomhet på innleggene dine, må du publisere innhold når målgruppen din er online og klar til å se den. Dette er viktig fordi hvert sosiale nettverk, inkludert Twitter, Instagram, LinkedIn og Facebook gir innlegget et midlertidig løft. I tillegg skriver han at hvis du setter av tid til at innholdet ditt skal publiseres når de fleste er online, vil du øke oddsen for at innleggene dine kommer til syne.

Legg til kontekst på innleggene dine

Videre skriver Brian Dean at den største feilen de fleste gjør når de markedsfører noe på sosiale medier er å kun legge ut en link til innholdet. Før i tiden fungerte dette fint, men i dag finnes det algoritmer på sosiale medier som gjør at innlegg som publiseres kun med link vil etterhvert bli borte. Derfor er det anbefalt at du tar det til neste nivå. 

Bruk populære hashtags

Ifølge Brian Dean har ikke hashtages en så voldsom stor betydning og det avgjør heller ikke om innlegget skaper verdi eller ikke. Derimot sier han at det vil være mer positivt å bruke dem. Han anbefaler å bruke noe som heter hashtagify. Dette verktøyet fungerer slik at hvis du skriver inn hashtaggen du ønsker å bruke, vil hashtagify fortelle deg hvor populær hashtaggen er og gi deg alternativer til andre tagger.

Test ut kjøpt montering

Hvis du kjøper promotering på sosiale medier vil du få garanti for å få mer klikk på innholdet ditt. Slike promoteringen avhenger i stor grad av målretting og budsjett. Dette anbefaler ikke Brian Dean. Han presenterer noen steg for hvordan han anbefaler deg å tenke på før du prøver kjøpt promotering på sosiale kanaler:

  • Start smått og utvid deretter i sakte tempo 
  • Fokuser på trafikk og klikk- ikke for å få “likes”, men for å promotere innhold
  • Målrett deg mot små grupper- gjerne mot de du allerede vet er interessert i det du skal publisere

Få influencere til å dele innleggene dine

Når folk tenker “promotere innhold på sosiale medier”, tenker de ofte på å dele innhold på egen konto. Dette mener Brian Dean er å klø i overflaten. Hvis du har et lite spørsmål, vil du faktisk bruke tid og krefter på sosiale medier. Han mener at den beste måten å gjøre det på er å oppsøke gjennom e-post. Slik vil man forhåpentligvis klare å få noen av de til å dele innholdet med sine følgere igjen. Dette krever at man jobber målrettet mot å oppnå riktig markedsføring av innholdet.

Tilpass innlegg til hver av de sosiale kanalene

Hver enkel sosial kanal er ulike. Det er derfor viktig å tilpasse innleggene dine til plattformen du deler på. Brian Dean skriver at de fleste på Twitter ser etter det nyeste innen teknologi, sport og underholdning, og det er derfor viktig å tilpasse innholdet etter dette. På Facebook derimot ser ofte folk etter hvert hva deres venner og familie driver med og det er derfor viktig at man er mer personlig når man poster innlegg på denne kanalen.

Optimaliser tittelen på for at andre skal dele innholdet

Søkemotoroptimalisering, dreier seg om de tekniske aspektene ved nettsiden din, samt innhold, kvalitet og lenker. Det vil si at når noen deler innholdet ditt vil tittelen brukes som tittelen på selve posten. Det er også derfor du ønsker at tittelen på posten din skal vekke andres oppmerksomhet og gjør at de klikker seg inn på det.

Skriv lange overskrifter

Brian Dean skriver at de overskriftene som får flest delinger er som regel de med 80-100 tegn. Nedenfor presenterer Brian Dean to tips til hvordan man kan gjøre overskrifter lenger og mer interessant:

  • Kortversjonen: “5 tips for innholdmarkedsføring”
  • Den lengre versjonen: “5 kraftige tips til innholdsmarkedsføring” (som fungerer i dag)

Han påpeker at den lengre versjonen vil øke sjansene for at folk prioriterer ditt innhold fremfor andres. 

-Emilie Gunnerød

Kilder:

https://backlinko.com/hub/content/social-promotion

Læring og personlig kunnskapsutvikling

Hvordan lærer jeg best? Dette er et spørsmål jeg personlig alltid kommer over i studie- og eksamenssammenheng. En evig jakt etter den perfekte studieteknikken som gjør at jeg alltid har en fast veibeskrivelse mot det målet jeg har satt meg. Ofte er det slik at vi mennesker tilegner oss kunnskap på en måte som ikke er like effektiv og vi glemmer fort. Ifølge en forskningsrapport fra Harvard University of Psychology fra 2015 viser at studenter som bruker flere timer med kun lesing vil kunne forvente seg å ikke huske en brøkdel av det de har lest.

Bilde hentet fra eigersund.kommune.no

Alle lærer forskjellig

I studiesammenheng sitter vi studenter dag inn og dag ut å leser oss opp enten det er til eksamen eller forberedelse til forelesning osv. Vi prøver så godt vi kan å memorere det vi tar innover oss samtidig som vi skulle ønske vi var klisterhjerner. Når det er sagt så er alle mennesker helt forskjellig, noe som gjør at vi også lærer forskjellig. Noen tilegner seg kunnskap raskere enn andre, mens andre trenger mer tid. Selv går jeg under den sistnevnte kategorien. Jeg har vært irritert for at jeg ikke alltid tar ting så raskt som andre og jeg har følt på det å henge etter, men med årene har jeg begynt å se det positive i dette. Når jeg først går inn for å lære meg noe så vil jeg gjerne vite ALT som også henger sammen med dette. Jeg går med andre ord grundig til verks og i dybden. Jeg vil gjerne vite hva, hvorfor og hvordan. På denne måten sitter jeg med kunnskap jeg heller aldri vil glemme fordi jeg har brukt mye tid og energi på grundig læring, kontra det å lære på overflaten. 

Hvordan lærer jeg best?

I dag er jeg 27 år og er snart ferdig med mitt andre år på Høyskolen Kristiania hvor jeg tar en Bachelor i HR og personalledelse. Jeg startet på dette studiet fordi jeg liker å jobbe med mennesker, fokus på rettferdighet og viktigheten av et godt arbeidsmiljø. Det å fordype seg i noe man virkelig brenner for har stor betydning for læringen og det har jeg virkelig fått kjenne på. Jeg elsker å lære nye ting samt tilegne meg kunnskap rundt områder jeg synes er interessante. Min mor sa til meg en gang: “man blir aldri utlært”. Dette utsagnet har festet seg i meg og det gjør at jeg i dag sitter med en svært positiv holdning til læring og ønsker å lære noe nytt hele tiden. 

Så hvordan lærer jeg egentlig best?

Personlig har jeg aldri vært noe lesehest. Det å sitte med nesa nedi pensumboka å lese i timesvis har jeg aldri lært noe av med mindre det er en spennende bok. I skolesammenheng lærer jeg best med  aktiv lytting, notering, tankekart osv. Når det er sagt så lærer jeg absolutt best i et helt stille rom med bare meg selv og min hjerne. Jeg blir ofte fanget i min egen boble i slike situasjoner og jeg kan i mange tilfeller få problemer med å komme meg ut av den da jeg kan glemme å ta pauser fordi jeg er inne i en god “flow”. På hjemmebane lærer jeg best ved lytting og observering. Eksempler på dette kan være film, serier, podcast osv. Hvis det dukker opp noe jeg ikke har hørt om før eller ønsker å lære meg, går jeg som regel alltid inn på Google for å søke. 

Som en avslutning på dette innlegget vil jeg konkludere med at alle mennesker lærer forskjellig, vi har alle nytte av hverandre og hverandres læring og vi må huske at vi aldri vil bli utlært. 

-Emilie Gunnerød

Kilder:
http://www.matnatprat.no/2015/04/21/hvordan-laerer-du-best-2/

OKR- Oppskrift på suksess

Se for deg en suksessrik bedrift. Hvordan har de klart å nå målene sine? hva legger de vekt på? hvilke kommunikasjonsstrategi har de brukt? og hvordan har man klart å få så mange mennesker til å samarbeide mot ett og samme mål? Spørsmålene er mange. Mest sannsynlig har denne bedriften tatt i bruk et styringssett som kalles OKR. 

Hva er OKR?

OKR står for Objective, Key Results. I følge INEVO defineres OKR som et enklere styringssett som bedrifter tar i bruk for å sette seg høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid. Samtidig bidrar OKR til å forbedre internkommunikasjonen i selskaper ved at alles mål gjøres tilgjengelig for alle andre i selskapet. I det store og det hele handler OKR om at du skal svare på to grunnleggende spørsmål som; hva ønsker du å oppnå? (Objective) og hvordan har du tenkt å komme dit? (Key Results). 

Bilde hentet fra Medium.com

Objective og Key Result

For å forstå hva disse ordene virkelig betyr i bedriftssammenheng må vi gå i dybden. Objective stiller som nevnt spørsmålet om hva man ønsker å oppnå. Dette tvinger bedrifter til å analysere sine visjoner og verdier for å kunne komme frem til et mål de ønsker å oppnå og rette fokus mot. Key Result på sin side handler om hvordan man har tenkt på komme dit. Med andre ord betyr det at bedrifter må analysere det målet de har satt seg for så å utarbeide konkrete tiltak som skal fungere som en veiviser frem mot målet. For at prosjektet skal bli en suksess gjennom OKR er det helt nødvendig at bedrifter evner å navigere seg i takt med endringer som vil forekomme. Det vil derav være helt essensielt å legge mye fokus på kommunikasjon og effektivitet.

Hvem bruker OKR?

Bedrifter som du kan se et bilde av her nede er blant annet store ledende selskaper som bruker OKR som sitt strategiske rammeverk. Når det er sagt så er det overraskende mange norske bedrifter som ikke kjenner til systemet. 

Bilde hentet fra INEVO.no

Hvorfor bruke OKR og hvordan implementere det

OKR er kjent for å være et enkelt styresystem og bidrar til tydelighet, fokus, økt engasjement og høyere gjennomføringskraft. INEVO presentere 4 fordeler med å benytte OKR:

  1. De viktgiste målene i bedriften kommer til overflaten
  2. Alle i bedriften får vite hva som er viktig (95% av ansatte er usikre på bedriftens strategi, Harvard Business Review)
  3. Du får vite hvordan alle ligger an i forhold til målene 
  4. Alle i bedriften vet hva som foregår

For å implementere OKR i bedriften, er det flere eksperter som anbefaler å begynne i et lite team, f. eks i en ledergruppe eller i et team med noen som liker å teste ut nye ting eller der det er høy grad av tillit. Test deretter ut dette teamet i et kvartal og se hvordan det går. 

INEVO presenterer 8 tips til hvordan man implementerer OKR i bedrifter:

  1. Send ut nyttige lenker til nøkkelpersoner, f.eks. Norsk artikkel om OKR
  2. Snakk om OKR i grupper på 2-3 personer. Trigg nysgjerrigheten og skap internt engasjement
  3. Introforedrag om OKR
  4. Avtal en 2-timers workshop
  5. Avtal hvordan dere skal skrive ned OKR
  6. Avtal hvordan dere skal rapportere ukentlig
  7. Avtal et diskusjonsmøte halvveis i kvartalet
  8. Presenter for hverandre i slutten av kvartalet

Sist men ikke minst- Del suksessen og spre det organisk i organisasjonen- hjelp flere avdelinger i gang.

Emilie Gunnerød

Kilder:
https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

Personlig merkevarebygging og LinkedIn

Vi er i gang med tredje modul i Digital Markedsføring og e- handel er oppført som hovedtema. Foreleser Karl Philip skal ta oss gjennom denne delen av faget hvor vi blant annet skal lære om hvordan vi oppretter og implementerer vår egen netthandel samt hvordan man jobber mer aktivt for å skape verdi gjennom LinkedIn. Jeg ser frem imot å lære mer om viktigheten av LinkedIn og ikke minst e- handel som anses å være en svært stor konkurransearena i dag. 

I første forelesning som foregikk via Zoom presenterte tre gjesteforelesere og tidligere studenter seg med bakgrunn i faget. Disse tre ga oss et innblikk i deres utførte oppgaver og delte sine kunnskaper og erfaringer rundt dette.

(Bilde hentet fra smwguiden.dk)

Kort om Julie E. Melbye Foss

Julie som forøvrig fortsatt er student på Høyskolen Kristiania har klart å skaffe seg relevant jobb allerede før uteksamineringen og virket å trives med det. Hun kunne fortelle at hun i mai 2019 fikk jobb i INEVO hvor hun jobber som Operativ markedsassistent. Deres strategiske rammeverk heter “OMA- modellen” og beskrives som en ny samarbeidsmodell som bidrar til å løse mange av utfordringene knyttet til digital markedsføringskompetanse i norske bedrifter. Ettersom Julie har gjennomført dette faget har hun naturligvis også laget en nettbutikk. Julie og hennes gruppe opprettet en e-handels nettside med fokus på interiør og interiørveiledning ved navn MINEA studio.

(Printscreen fra forelesning)

Personlig merkevarebygging

Personlig merkevarebygging er et begrep som brukes mye i dagens samfunn. Begrepet handler om hvordan man markedsfører- og fremhever seg selv og sin kjernekompetanse for å gjøre seg synlig samt skape oppmerksomhet rundt eget merkevare. Dette kan for eksempel være for en potensiell arbeidsgiver. Det handler i bunn og grunn om å skille seg ut i mengden av konkurrenter som kan ha det samme målet som deg selv. Det sies at personlig merkevarebygging er et sikkert konkurransefortrinn. Hva må da ligge til grunn for dette?

Bli en god LinkedIn’er

Julie Melbye presenterer en firestegs- prosess til hvordan man blir attraktiv på LinkedIn:

  1. Optimaliser profil handler om at du aktivt jobber med å opprettholde en god standard på profilen din.
  2. Bygg nettverk handler om at du skaper en nettverk eller potensielle dører som du kan banke på.
  3. Produser og publiser handler om at du produserer og publiserer innhold som du poster på profilen din for å gjøre deg mer synlig. Her fremhever du dine interesseområder som på sikt kan føre til at du samsvarer med for eksempel verdiene eller visjonene til en potensiell arbeidsgiver. 
  4. Direkte kontakt handler om at du tar initiativet til å knytte kontakt med arbeidsmarkedet og viser de interesse 
(Bilde hentet fra Opus-consulting.no)

Videre presenterer Julie 8 steg til en vellykket LinkedIn profil:

  1. Førsteinntrykk

Førsteinntrykk er svært viktig når det kommer til hvordan du blir oppfattet utad. Det kan hende at du kan miste mange muligheter på veien ved å gi et feil førsteinntrykk.  

  1. Profilbilde

Et profilbilde sier mer enn tusen ord. Det kan gi inntrykk av deg både positivt og negativt og det anbefales å legge tid i å finne eller ta et bilde som presenterer deg og ditt mål. 

  1. Kontaktinformasjon

Det er viktig at du holder kontaktinformasjonen din oppdatert slik at du ikke blir kontaktet på en gammel mail eller et mobilnummer som ikke lenger er aktivt. Her kan man i stor grad gå glipp av mulighetene. 

  1. Sammendrag

Sammendraget ditt handler om hva du ønsker å fremheve med deg selv på profilen. Hvis du ønsker å fremheve at du for eksempel har en Master i markedsføring bør kanskje dette ligge øverst for at en potensiell arbeidsgiver ikke skal gå glipp av deg. 

  1. Arbeidserfaring og utdanning

En potensiell arbeidsgiver vil først og fremst spørre om arbeidserfaring. Da må man heller ikke glemme at all erfaring er god erfaring. Det er viktig å sette seg mål utover dette og det vil gi et inntrykk av hva en arbeidsgiver kan forvente av deg.  

  1. Ferdigheter

I dette steget har du en gylden mulighet til å få frem dine nøkkelegenskaper som en arbeidsgiver vil sammenligne med ved en potensiell ansettelse. Legg til de ferdighetene du anses deg selv å være flink til, men også hva andre mener du er god til. Dine kontaker kan nemlig anerkjenne deg på dine ferdigheter.  

  1. Anbefalinger

Anbefalinger anses å være svært verdifullt da det kan ses på som en referanse fra arbeidsgiver eller kontakter du har i nettverket ditt. Her fremkommer et “bilde” av dine kvaliteter og/eller hvordan du fremstår som person ovenfor arbeidsmarkedet. 

  1. Interesser og aktivitet 

Her bør du legge inn hva dine interesseområder er og hva du står for. Man kan si at dette utgjør en del av puslespillet fra en arbeidsgivers ståsted. Det inntrykket en arbeidsgiver har fått av deg frem til nå vil vise seg å stemme eller ikke. Hvis det stemmer kan man si at du har klart å utarbeide en svært god profil som viser godt hvem du er. 

Så hva er det egentlig som må ligge til grunn for at personlig merkevarebygging skal være et sikkert konkurransefortrinn?

I dagens arbeidsmarked er nåløye trangt. Det er mange om beinet og alle vil kapre drømmejobben. Jeg er overbevist om at alt handler om hva du selv gjør og hvor mye tid du legger i å produsere din egen personlig merkevare. Du er nødt til å bevege deg utenfor din egen komfortsone for å kunne nå målene du har satt deg og for å oppnå fremgang og suksess. Julie nevnte blant annet det å lage en egen Youtube kanal. Det er for mange å tråkke langt utenfor sin sone, men det er sånt som må til. Du må ha en stå- på vilje og klare å skille deg ut som en unik person som alle arbeidsgivere gjerne vil ha en bit av. Som svar på tale så handler det kun om deg som person.

-Emilie Gunnerød

TINEs sosiale kommunikasjonsplattformer

I likhet med tidligere innlegg skal jeg i samarbeid med Frida Engan se nærmere på merkeleverandøren TINE. I våre innlegg om TINE har vi skrevet et innl egg (link) hvor vi knyttet selskapet opp mot FNs bærekraftsmål, samt et innlegg (link) hvor vi skrev om TINEs markedsføringstiltak. Det nærmer seg slutten av denne modulen, og vi har gjennom denne tilegnet oss en god del kunnskap om TINE som selskap. I vårt tredje og siste innlegg skal vi gå nærmere inn på de sosiale kommunikasjonsplattformene selskapet benytter seg av og vurdere hvilke av disse som er mest relevant å bruke for å nå mål.

Valg av kommunikasjonskanaler

Etter en kartlegging av selskapet ser vi at TINE allerede eksisterer på flere av de store sosiale kanalene som Facebook, Instagram, Youtube og Twitter. Dette gir oss et inntrykk av at de i stor grad ønsker å være synlig og bruker kanalene aktivt for å nå ut til flest mulig. De siste årene har man sett en endring i bruken av sosiale medier ved at det har gått fra å være noe enkeltpersoner benytter seg av, til at det nå har blitt en arena hvor bedrifter kan markedsføre seg selv og produsere innhold rettet mot sin målgruppe. Det man kan se av TINE i sosiale medier avhenger av hvilken kommunikasjonsplattform man befinner seg på. Dette tyder på at de ser viktigheten av å tilpasse innholdet sitt etter kommunikasjonsplattform og hvem som faktisk benytter seg av de enkelte plattformene.

Facebook

Facebook er en av de sosiale kommunikasjonsplattformene TINE benytter seg av, og per dags dato har de ca. 126 755 følgere der. En av fordelene med å benytte seg av denne plattformen er at Facebook sine brukere består av mennesker i alle aldre. Tall fra Ipsos viser blant annet 80% av kvinner og 72% av menn over 60 år bruker Facebook, mens de har en betraktelig lavere prosentandel på andre sosiale medier. 

Instagram

TINE benytter seg også av Instagram som en av sine kommunikasjonsplattformer. Her har de blant annet profilen “tine_sa”, som er deres offisielle profil, hvor de markedsfører seg gjennom bilder, videoer og stories til sine godt over 33 000 følgere.

Skjermbilde fra Instagram

TINE har i tillegg profilen tinekjokken, hvor de markedsfører seg gjennom å publisere oppskrifter og annet innhold som retter seg mot de mer matinteresserte i deres målgruppe. Denne profilen har nærmere 22 000 følgere, så mye tyder på at TINE har lyktes med å markedsføre seg med to ulike tilnærminger på denne plattformen. 

Skjermdump fra Instagram

YouTube

TINE benytter seg også av kommunikasjonsplattformen YouTube, hvor de har brukt samme tilnærming som på Instagram med to ulike profiler. Her har de benyttet samme profilnavn, tine_sa og tinekjokken, hvor tine_sa er deres offisielle YouTube-kanal og står for den mer generelle markedsføringen. Her publiserer de ulike reklamevideoer og kampanjer. Profilen tinekjokken publiserer i likhet med Instagramprofilen oppskrifter og andre kjøkkentips. Vi ser at TINE har en del færre følgere på YouTube enn de har på deres andre sosiale medier, men det kan tenkes at dette er fordi de publiserer innholdet fra YouTube på blant annet Facebook og at videoene kan sees derfra.

Skjermdump fra YouTube

Twitter

TINE benytter seg også av Twitter som kommunikasjonsplattform. Ut fra det vi kan se publiseres det ikke innhold like ofte her som på de andre plattformene, men oppdaterer her også med jevne mellomrom. Twitter ser ut til å  brukes mest til politisk debatt og samfunnsengasjement, og siden TINE selv har opplyst at de er opptatt av bærekraft og miljø er nok det mye av grunnen til at de benytter seg av denne plattformen. 

Skjermdump fra Twitter

Snapchat

Ut fra det vi kan se av TINE i sosiale medier, benytter de seg ikke av Snapchat som kommunikasjonsplattform. Ifølge Ipsos er 2 455 000 nordmenn brukere, og hele 92% kvinner og 87% menn i alderen 18-29 år har en Snapchat-profil. Dette tyder på at å markedsføre seg via denne kommunikasjonsplattformen kan være svært verdifullt for selskapet. I en artikkel på kampanje.com fra 2017 kommer det frem at TINE, i samarbeid med MediaCom, laget fire forskjellige Snapchat-filter for å synliggjøre TINE mest mulig på 17.mai. 

Bilde fra Kampanje.no

Artikkelen hevder at disse filtrene ble brukt av over en kvart million nordmenn på nasjonaldagen, og at de nådde ut til 1,8 millioner unike brukere. Dette viser at TINE har mulighet til å nå ut til enormt mange gjennom Snapchat, og vi stiller derfor spørsmål rundt hvorfor de ikke valgt å benytte seg mer av denne kommunikasjonsplattformen, da mye tyder på den kan være svært relevant for dem.

Mye tyder på at TINE har lyktes med å benytte seg av kommunikasjonsplattformer som er relevante for dem. Man ser i tillegg at de bruker tid på å skape innhold som er tilpasset hver enkelt plattform, noe som kommer godt frem på Instagram og Youtube med deres ulike brukerprofiler med forskjellig innhold. Vi skulle gjerne sett at de benyttet seg mer av Snapchat, og håper dette er en plattform hvor vi kommer til å se mer av TINE i tiden fremover.

– Emilie Gunnerød

Kilder:

TINEs bærekraftige markedsføringstiltak

I mitt forrige innlegg skrev jeg et innlegg i samarbeid med Frida Engan hvor vi satte TINE opp mot bærekraftsmålene, og skrev om hvilke av bærekraftsmålene vi mente var mest bransjerelevante for TINE. I dette innlegget har vi samarbeidet om et innlegg hvor vi skal se nærmere på hvilke markedsføringstiltak selskapet har lansert og skrive litt om vår vurdering av disse. 

TINE bryter markedsføringsloven

I mai 2019 kom TINE med et markedsføringstiltak hvor de publiserte en reklamevideo på Facebook og hevdet at de var Norges mest bærekraftige selskap i 2019. Ifølge en nyhetsartikkel fra NRK ble dette slått hardt ned på av vegansamfunnet som mener at melkeproduksjon i seg selv på ingen måte er bærekraftig og at særlig kyr produserer enorme mengder av klimagassen metan. Dette endte med at vegansamfunnet fikk medhold fra Forbrukertilynet og TINE måtte se seg nødt til å endre reklamen.

Bilde hentet fra NRK.no

TINE ble senere stemplet av vegansamfunnet som “Sustainable Brand Index”, som betyr at forbrukeren får inntrykk av at TINE er best på bærekraft når det nødvendigvis ikke er tilfellet

Forbrukertilsynet uttalte seg i en nyhetsartikkel at grunnlaget for endringen ligger i at TINEs reklame strider mot markedsføringsloven §7. TINE påpeker at det aldri var deres intensjon å hevde at de er Norges mest bærekraftige selskap, men at forbrukerne selv hadde kåret selskapet til det. TINE gikk likevel med på å rette seg etter Forbrukertilsynets retningslinjer.

TINEs markedsføringstiltak

Til tross for den massive kritikken som endte med at TINE måtte gjøre endringer i markedsføringen sin kan man likevel argumentere for at selskapet er bærekraftig på flere måter. I august 2019 lanserte TINE en kampanje kalt “Tur med Retur”, hvor de oppfordret folk til å bli med på en ryddedugnad 22. september 2019. Kampanjen var et samarbeid mellom Tine, organisasjonen “Hold Norge Rent” med Cecilie Skog som ambassadør, og ble utviklet av byrået “We Are Live”. Se kampanjevideoen her:

Prosjektleder i TINE, Mimmi Granli, uttalte til kampanje.com at TINE blant annet jobber med bærekraft på flere områder og miljøsmart emballasje, og at de med denne kampanjen ønsket å få bukt med det hun kaller “forsøplingsproblemet”. Ved å kombinere den norske tradisjonen med søndagstur og plukking av søppel ønsker selskapet at minst mulig av deres emballasje skal havne ut i naturen. TINE sier selv Christian Bernt i “We Are Live” ønsker at kampanjen skal bli noe mer enn en dugnad, og håper dette kan skape en holdningsendring, ifølge kampanje.com

Vurdering av tiltak

TINEs kampanje “Tur med Retur” kom i ettertid av reklamefilmen hvor de feilaktig kalte seg “Norges mest bærekraftige selskap 2019”, og dette er nok ikke tilfeldig. Likevel viser TINE med dette tiltaket at de ønsker å være bærekraftig og bidra til å stoppe klimaendringene. Et slikt markedsføringstiltak vil kunne minske skadeomfanget med reklamefilmen, i tillegg til at det vil kunne gjøre at TINE fremstår som et mer troverdig selskap.

Markedstiltaket kan både skape oppmerksomhet rundt klimaendringene og skape en holdningsendring når det gjelder å kaste søppel ute i naturen. I tillegg vil det også kunne “vinne tilbake” noe av troverdigheten til TINE som et bærekraftig selskap. Det at TINE har valgt Cecilie Skog som ambassadør for kampanjen er nok heller ingen tilfeldighet. Cecilie Skog er kanskje mest kjent for å være en eventyrer og ekspedisjonsfarer, og har vært med på en rekke TV-produksjoner ifølge SNL, som blant annet “Tjukken og Lillemor”, “Drømmeturen” og “Skal vi danse”. Å bruke en kjent profil i en kampanje vil med høy sannsynlighet skape større oppmerksomhet rundt kampanjen, og Cecilie Skog anses for å være en rollemodell for de som interesserer seg for friluftsliv og turgåing. TINE har valgt å fokusere på “Tur med Retur” som en familieaktivitet for å appellere til småbarnsfamilier. Likevel er det verdt å merke seg at kampanjen også kan tolkes som skadebegrensning når den ble lansert kort tid etter den mye kritiserte reklamefilmen.

For å oppsummere kan markedsføringstiltaket skape merverdi for TINE i form av økt oppmerksomhet og troverdighet. Det kan også tenkes at konkurrenters kunder velger TINEs produkter foran konkurrentenes fordi de blir gjort oppmerksomme på selskapets verdier. Men kan TINE kalle seg “Norges mest bærekraftige selskap”? Mest sannsynlig ikke. 

– Emilie Gunnerød

Kilder:
https://www.nrk.no/norge/tine-far-ikke-lov-a-kalle-seg-norges-mest-baerekraftige-selskap-1.14600908

https://kampanje.com/reklame/2019/08/tine-arrangerer-nasjonal-ryddedugnad.-reklamebyraet-we-are-live-star-bak-konseptet/

https://snl.no/Cecilie_Skog

Reklamevideo TINE:
http://tv.kampanje.com/dugnadsreklame-fra-tine

TINE og FNs bærekraftsmål

I den andre modulen i digital markedsføring står bærekraft i fokus. Vi har i den anledning fått i oppgave av foreleser Cecilie Staude å utvikle en faglig kommunikasjonsplan for en bedrift som har fokus på FNs bærekraftsmål. FNs bærekraftsmål blir definert ifølge FN.no som verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. 

Bilde hentet fra tine.no

TINE

I denne oppgaven har Frida Engan og jeg valgt å sette meieriprodusenten TINE opp mot FNs bærekraftsmål og legge frem de bærekraftsmålene som er mest bransjerelevant for dem.

TINE er en norsk, ledende merkevareleverandør som daglig leverer produkter over hele Norge. Ifølge TINEs egen hjemmeside er deres mål økonomisk og bærekraftig verdiskapning, hvor de bidrar positivt til miljømessige og sosiale omgivelser gjennom bærekraftig melkeproduksjon over hele landet. 

TINE og FNs bærekraftsmål

TINE opplyser slv at de har har fem fokusområder når det kommer til bærekraftsmålene, som er god helse, anstendig arbeid og økonomisk vekst, ansvarlig forbruk og produksjon, stoppe klimaendringer og liv på land. Ut fra disse fokusområdene har de utarbeidet tiltak og aktiviteter som de selv som merkevareleverandør kan bidra mest. Disse tiltakene omhandler blant annet dyrevelferd, bærekraftig bruk av jordens ressurser, fornybart materiale, matsvinn, bærekraftig produksjon av melk, ressurser og miljø, samt ernæring og helse. TINE har med andre ord mange fokusområder og for å gå mest mulig i dybden har vi valgt å fokusere på de vi selv mener er mest bransjerelevant for bedriften.

Bilde hentet fra FN.no

Ansvarlig forbruk og produksjon- bærekraftsmål 12

Bærekraftsmål 12 handler ifølge FN om å sikre bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre. Overforbruk er et av problemene i dagens forbruks- og produksjonsmønstre, og ved å produsere mer med mindre mener FN at både produksjon og forbruk vil være mer ansvarlig enn hva det er i dag. TINE ønsker å være bevisst på sitt ansvar når det kommer til ansvarlig produksjon og forbruk og da spesielt matsvinn, men hevder at det største svinnet skjer hjemme hos forbrukerne. De har derfor valgt å endre datomerkingen på melkekartongene fra “best før” til “best før, ofte god etter” for å gjøre forbrukere mer oppmerksomme på å ikke kaste mat og drikke som ikke er dårlig. Når TINE skjærer ost dannes det noe de kaller “ostestøv” som altså er veldig små ostebiter. Disse ble tidligere kastet, men brukes når til blant annet pizzatopping. Dette er noen eksempler på tiltak TINE gjør for å sikre ansvarlig forbruk og produksjon.

Stoppe klimaendringene- bærekraftsmål 13

Som navnet tilsiere handler bærekraftsmål 13 om å stoppe klimaendringene, men ifølge FN handler det ikke kun om å bekjempe klimaendringene, men også om å handle umiddelbart. De mener at det viktigste når det kommer til å stoppe klimaendringene blant annet er å kutte utslipp og at det må satses mer på nye industrielle systemer og fornybar energi, i tillegg til at man må investere i å verne, tilpasse oss og begrense skadeomfanget.

TINE ønsker som sagt å fokusere på å stoppe klimaendringene, og har satt et mål om å kun benytte seg av energi og drivstoff basert på fornybare råvarer innen 2025 for å redusere sine klimautslipp. De nevner også at å produsere meieriprodukter krever mye energi på grunn av nedkjøling og oppvarming, og at de hele tiden forsøker å utnytte energien til det ytterste. Ved å redusere energiforbruket vil de både se økonomiske og miljømessige gevinster, og skriver at dette er noe de kontinuerlig jobber mot. Et annet tiltak TINE gjør for å begrense klimaendringene er at de sorterer avfall. I 2018 ble 89% av avfallet sortert, og de ønsker å jobbe mot å redusere avfallet fremover ved å både redusere svinn eller å oppgradere avfallet slik at dette kan brukes til nye produkter.

-Emilie Gunnerød

Kilder:
https://www.fn.no/Om-FN/FNs-baerekraftsmaal?fbclid=IwAR2dFA2HVWyMHrhc5gqLjyBJIs2bW_7mZDp96OsLz9m8wlDV_7g3rCsl9H0

https://www.tine.no/om-tine

https://www.tine.no/om-tine/b%c3%a6rekraft

https://www.tine.no/om-tine/b%C3%A6rekraft/fns-b%C3%A6rekraftm%C3%A5l-der-tine-kan-bidra-mest