Hvordan markedsføre innholdet ditt på sosiale medier

I denne ukens blogginnlegg har vi fått i oppdrag av vår foreleser Karl Philip om å oversette et dybdeinnlegg og forbedre det hvis mulig. 

Jeg har valgt å ta for meg et innlegg som er skrevet av Brian Dean som handler om viktigheten markedsføring på sosiale medier for å oppnå verdi. 

Fungerer det å markedsføre på sosiale medier?

Brian Dean skriver at hvis det gjøres riktig så er svaret ja. Fra en fersk bloggundersøkelse var det hele 96% av bloggere som markedsfører innholdet sitt på sosiale medier. Det er den gode nyheten. Den dårlige nyheten er at mye av dagens markedsføring på sosiale medier mislykkes. Det kom frem i den samme bloggundersøkelsen at selvom sosiale medier har sterk påvirkningskraft så er den ikke alltid like effektiv. Hvis man ser på markedsføring i sin helhet så er sosiale plattformer som blant annet Facebook på vei ned. 

Bilde hentet fra www.backlinko.com

Publiser på riktig tidspunkt

Brian Dean mener at timing er A og O når det gjelder sosiale medier. En fersk undersøkelse viser at publisering om morgenen og tidlig ettermiddag fungerer best på Instagram, Pinterest og Facebook. Imidlertid har de funnet ut at det ikke finnes noen spesiell dag som er bedre enn andre å publisere på. Brian Dean sier at for å få mest mulig oppmerksomhet på innleggene dine, må du publisere innhold når målgruppen din er online og klar til å se den. Dette er viktig fordi hvert sosiale nettverk, inkludert Twitter, Instagram, LinkedIn og Facebook gir innlegget et midlertidig løft. I tillegg skriver han at hvis du setter av tid til at innholdet ditt skal publiseres når de fleste er online, vil du øke oddsen for at innleggene dine kommer til syne.

Legg til kontekst på innleggene dine

Videre skriver Brian Dean at den største feilen de fleste gjør når de markedsfører noe på sosiale medier er å kun legge ut en link til innholdet. Før i tiden fungerte dette fint, men i dag finnes det algoritmer på sosiale medier som gjør at innlegg som publiseres kun med link vil etterhvert bli borte. Derfor er det anbefalt at du tar det til neste nivå. 

Bruk populære hashtags

Ifølge Brian Dean har ikke hashtages en så voldsom stor betydning og det avgjør heller ikke om innlegget skaper verdi eller ikke. Derimot sier han at det vil være mer positivt å bruke dem. Han anbefaler å bruke noe som heter hashtagify. Dette verktøyet fungerer slik at hvis du skriver inn hashtaggen du ønsker å bruke, vil hashtagify fortelle deg hvor populær hashtaggen er og gi deg alternativer til andre tagger.

Test ut kjøpt montering

Hvis du kjøper promotering på sosiale medier vil du få garanti for å få mer klikk på innholdet ditt. Slike promoteringen avhenger i stor grad av målretting og budsjett. Dette anbefaler ikke Brian Dean. Han presenterer noen steg for hvordan han anbefaler deg å tenke på før du prøver kjøpt promotering på sosiale kanaler:

  • Start smått og utvid deretter i sakte tempo 
  • Fokuser på trafikk og klikk- ikke for å få “likes”, men for å promotere innhold
  • Målrett deg mot små grupper- gjerne mot de du allerede vet er interessert i det du skal publisere

Få influencere til å dele innleggene dine

Når folk tenker “promotere innhold på sosiale medier”, tenker de ofte på å dele innhold på egen konto. Dette mener Brian Dean er å klø i overflaten. Hvis du har et lite spørsmål, vil du faktisk bruke tid og krefter på sosiale medier. Han mener at den beste måten å gjøre det på er å oppsøke gjennom e-post. Slik vil man forhåpentligvis klare å få noen av de til å dele innholdet med sine følgere igjen. Dette krever at man jobber målrettet mot å oppnå riktig markedsføring av innholdet.

Tilpass innlegg til hver av de sosiale kanalene

Hver enkel sosial kanal er ulike. Det er derfor viktig å tilpasse innleggene dine til plattformen du deler på. Brian Dean skriver at de fleste på Twitter ser etter det nyeste innen teknologi, sport og underholdning, og det er derfor viktig å tilpasse innholdet etter dette. På Facebook derimot ser ofte folk etter hvert hva deres venner og familie driver med og det er derfor viktig at man er mer personlig når man poster innlegg på denne kanalen.

Optimaliser tittelen på for at andre skal dele innholdet

Søkemotoroptimalisering, dreier seg om de tekniske aspektene ved nettsiden din, samt innhold, kvalitet og lenker. Det vil si at når noen deler innholdet ditt vil tittelen brukes som tittelen på selve posten. Det er også derfor du ønsker at tittelen på posten din skal vekke andres oppmerksomhet og gjør at de klikker seg inn på det.

Skriv lange overskrifter

Brian Dean skriver at de overskriftene som får flest delinger er som regel de med 80-100 tegn. Nedenfor presenterer Brian Dean to tips til hvordan man kan gjøre overskrifter lenger og mer interessant:

  • Kortversjonen: “5 tips for innholdmarkedsføring”
  • Den lengre versjonen: “5 kraftige tips til innholdsmarkedsføring” (som fungerer i dag)

Han påpeker at den lengre versjonen vil øke sjansene for at folk prioriterer ditt innhold fremfor andres. 

-Emilie Gunnerød

Kilder:

https://backlinko.com/hub/content/social-promotion

One Reply to “Hvordan markedsføre innholdet ditt på sosiale medier”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *