Personlig merkevarebygging og LinkedIn

Vi er i gang med tredje modul i Digital Markedsføring og e- handel er oppført som hovedtema. Foreleser Karl Philip skal ta oss gjennom denne delen av faget hvor vi blant annet skal lære om hvordan vi oppretter og implementerer vår egen netthandel samt hvordan man jobber mer aktivt for å skape verdi gjennom LinkedIn. Jeg ser frem imot å lære mer om viktigheten av LinkedIn og ikke minst e- handel som anses å være en svært stor konkurransearena i dag. 

I første forelesning som foregikk via Zoom presenterte tre gjesteforelesere og tidligere studenter seg med bakgrunn i faget. Disse tre ga oss et innblikk i deres utførte oppgaver og delte sine kunnskaper og erfaringer rundt dette.

(Bilde hentet fra smwguiden.dk)

Kort om Julie E. Melbye Foss

Julie som forøvrig fortsatt er student på Høyskolen Kristiania har klart å skaffe seg relevant jobb allerede før uteksamineringen og virket å trives med det. Hun kunne fortelle at hun i mai 2019 fikk jobb i INEVO hvor hun jobber som Operativ markedsassistent. Deres strategiske rammeverk heter “OMA- modellen” og beskrives som en ny samarbeidsmodell som bidrar til å løse mange av utfordringene knyttet til digital markedsføringskompetanse i norske bedrifter. Ettersom Julie har gjennomført dette faget har hun naturligvis også laget en nettbutikk. Julie og hennes gruppe opprettet en e-handels nettside med fokus på interiør og interiørveiledning ved navn MINEA studio.

(Printscreen fra forelesning)

Personlig merkevarebygging

Personlig merkevarebygging er et begrep som brukes mye i dagens samfunn. Begrepet handler om hvordan man markedsfører- og fremhever seg selv og sin kjernekompetanse for å gjøre seg synlig samt skape oppmerksomhet rundt eget merkevare. Dette kan for eksempel være for en potensiell arbeidsgiver. Det handler i bunn og grunn om å skille seg ut i mengden av konkurrenter som kan ha det samme målet som deg selv. Det sies at personlig merkevarebygging er et sikkert konkurransefortrinn. Hva må da ligge til grunn for dette?

Bli en god LinkedIn’er

Julie Melbye presenterer en firestegs- prosess til hvordan man blir attraktiv på LinkedIn:

  1. Optimaliser profil handler om at du aktivt jobber med å opprettholde en god standard på profilen din.
  2. Bygg nettverk handler om at du skaper en nettverk eller potensielle dører som du kan banke på.
  3. Produser og publiser handler om at du produserer og publiserer innhold som du poster på profilen din for å gjøre deg mer synlig. Her fremhever du dine interesseområder som på sikt kan føre til at du samsvarer med for eksempel verdiene eller visjonene til en potensiell arbeidsgiver. 
  4. Direkte kontakt handler om at du tar initiativet til å knytte kontakt med arbeidsmarkedet og viser de interesse 
(Bilde hentet fra Opus-consulting.no)

Videre presenterer Julie 8 steg til en vellykket LinkedIn profil:

  1. Førsteinntrykk

Førsteinntrykk er svært viktig når det kommer til hvordan du blir oppfattet utad. Det kan hende at du kan miste mange muligheter på veien ved å gi et feil førsteinntrykk.  

  1. Profilbilde

Et profilbilde sier mer enn tusen ord. Det kan gi inntrykk av deg både positivt og negativt og det anbefales å legge tid i å finne eller ta et bilde som presenterer deg og ditt mål. 

  1. Kontaktinformasjon

Det er viktig at du holder kontaktinformasjonen din oppdatert slik at du ikke blir kontaktet på en gammel mail eller et mobilnummer som ikke lenger er aktivt. Her kan man i stor grad gå glipp av mulighetene. 

  1. Sammendrag

Sammendraget ditt handler om hva du ønsker å fremheve med deg selv på profilen. Hvis du ønsker å fremheve at du for eksempel har en Master i markedsføring bør kanskje dette ligge øverst for at en potensiell arbeidsgiver ikke skal gå glipp av deg. 

  1. Arbeidserfaring og utdanning

En potensiell arbeidsgiver vil først og fremst spørre om arbeidserfaring. Da må man heller ikke glemme at all erfaring er god erfaring. Det er viktig å sette seg mål utover dette og det vil gi et inntrykk av hva en arbeidsgiver kan forvente av deg.  

  1. Ferdigheter

I dette steget har du en gylden mulighet til å få frem dine nøkkelegenskaper som en arbeidsgiver vil sammenligne med ved en potensiell ansettelse. Legg til de ferdighetene du anses deg selv å være flink til, men også hva andre mener du er god til. Dine kontaker kan nemlig anerkjenne deg på dine ferdigheter.  

  1. Anbefalinger

Anbefalinger anses å være svært verdifullt da det kan ses på som en referanse fra arbeidsgiver eller kontakter du har i nettverket ditt. Her fremkommer et “bilde” av dine kvaliteter og/eller hvordan du fremstår som person ovenfor arbeidsmarkedet. 

  1. Interesser og aktivitet 

Her bør du legge inn hva dine interesseområder er og hva du står for. Man kan si at dette utgjør en del av puslespillet fra en arbeidsgivers ståsted. Det inntrykket en arbeidsgiver har fått av deg frem til nå vil vise seg å stemme eller ikke. Hvis det stemmer kan man si at du har klart å utarbeide en svært god profil som viser godt hvem du er. 

Så hva er det egentlig som må ligge til grunn for at personlig merkevarebygging skal være et sikkert konkurransefortrinn?

I dagens arbeidsmarked er nåløye trangt. Det er mange om beinet og alle vil kapre drømmejobben. Jeg er overbevist om at alt handler om hva du selv gjør og hvor mye tid du legger i å produsere din egen personlig merkevare. Du er nødt til å bevege deg utenfor din egen komfortsone for å kunne nå målene du har satt deg og for å oppnå fremgang og suksess. Julie nevnte blant annet det å lage en egen Youtube kanal. Det er for mange å tråkke langt utenfor sin sone, men det er sånt som må til. Du må ha en stå- på vilje og klare å skille deg ut som en unik person som alle arbeidsgivere gjerne vil ha en bit av. Som svar på tale så handler det kun om deg som person.

-Emilie Gunnerød

One Reply to “Personlig merkevarebygging og LinkedIn”

  1. Du skriver en god tekst her! Jeg liker både hvordan du bygger den opp visuelt og måten du bygger opp setninger og ordlegger deg på.

    Det ser ut som noe feil har skjedd med punktnummereringen din under de 8 stegene til en god LinkedIn profil. I tillegg blir det litt mye nummerering, så jeg ville anbefalt å endre den første listen til bare vanlige punkter, også ha nummerering på den nederste listen 🙂

    Sentrer også gjerne bildene dine, og prøv å skaler de så de blir like store som teksten!

    Stå på videre:D

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *